Тема уроку: Дифузія. Залежність швидкості
руху атомів і молекул від температури
Мета уроку:
·
ознайомити учнів з фізичним поняттям “дифузія”, розширити та закріпити
знання про будову речовини ;
·
розвивати
вміння аналізувати, узагальнювати; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу
учнів, культуру мовлення та вміння спілкуватись між собою;
·
виховувати
пізнавальну активність, почуття колективізму, повагу до однокласників
та особисту відповідальність, любов
до предмету.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Основні поняття : навчальний проект, дифузія
Обладнання : посудини з водою, йод, секундомір, вимірювальна стрічка, акварельна
фарба.
Структура уроку
Конспект уроку:
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя. Діти, ми з вами
продовжуємо вивчати тему "Початкові відомості про будову речовини".
Сьогодні ми дослідимо цікаве явище. А головне, всі висновки ви спробуєте
зробити самостійно, проводячи певні досліди і дослідження. І девізом нашого
уроку будуть слова Канта: "Без сумніву, всі наші знання починаються з досліду"
ІІ. Актуалізація
опорних знань
Фронтальне опитування :
·
з чого складаються всі речовини;
·
закінчити речення: “Молекула –це …..”;
·
яка будова атома?
·
як взаємодіють атоми і молекули між собою?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я хочу зачитати вам уривок з вірша М.Тарновського "
Рідний хліб":
А в місті ми ішли до хлібної крамниці
І зупинялись там на довший час,
Бо хліба запах - жита і пшениці —
Так чарував, прив 'язував так нас!
Поглянув я на личенько дружини -
По ньому рясно, мов сріблястий дріб,
Котились теплі, радісні краплини...
Вона сказала: "Пахне рідний хліб! "
Про яке фізичне явище йдеться у вірші?
(відповіді учнів…)
ІV. Вивчення
нового матеріалу
Правильно, це фізичне явище називається дифузія.
Запишемо у зошити визначення цього явища:
Дифузія - це явище взаємного проникнення речовин одна в одну,
що відбувається внаслідок хаотичного руху молекул.
Дифузія відбувається в газах, рідинах та твердих тілах.
Це явище ми з вами дуже часто спостерігаємо у повсякденному житті. Наведіть ,
будь-ласка, приклади явища дифузії в побуті.
Діти , у кожного з вас є картка оцінювання певного
кольору. Я прошу вас, об’єднатися в групи за кольорами ваших карток. На столах
є завдання для кожної групи і у вас є 15 хвилин для того, щоб виконати
завдання, зробити висновки та продумати презентацію вашого міні проекту.
Завдання для 1 групи:
перевірити як залежить швидкість проходження
дифузії в рідині від температури.
Обладнання: склянка з гарячою водою, склянка з холодною
водою, годинник, пер магнат калію.
Можливий шлях виконання завдання:
•
одночасно
у склянки з гарячою та холодною водою капнути по 3 краплі йоду;
•
спостерігати
за забарвленням води;
•
помітки
на склянках робити кожні 5 хвилин;
•
зробити
висновок;
•
презентувати
результат роботи.
Завдання 2 групи:
дослідити
швидкість проходження дифузії у звичайній і газованій воді при однаковій температурі
обладнання:склянки з водою газованою і негазованою, секундомір, фарба акварельна.
Можливий шлях виконання завдання:
•
у
склянки з водою одночасно опустити невеликі шматочки фарби;
•
спостерігати за водою у
склянках;
•
зробити
висновки;
•
продумати презентацію
результатів дослідження.
Завдання 3 групи:
перевірити
швидкість проходження дифузії в газах
обладнання: вимірювальна стрічка, парфуми, секундомір.
Можливий шлях вирішення завдання:
•
вимірювальною
стрічкою виміряти відстань 5 метрів;
•
поставити мітки через кожен
метр;
•
біля кожної мітки стати по
одному учню;
•
останній
учень розбризкує парфуми, починають відлік часу;
•
кожен
учень, який почує запах парфум подає сигнал учню, який
фіксує час;
•
таким
чином буде чітко видно залежність швидкості поширення
запаху парфумів від відстані;
•
зробити висновок;
•
продумати презентацію
дослідження.
•
(Бажано, щоб презентації груп відрізнялися за формою
проведення. Так, наприклад, 1 група може зробити малюнки склянок з водою і
наглядно продемонструвати залежність швидкості проходження дифузії в рідині
від температури. 2 група може змоделювати процес дифузії у газованій та
негазованій воді. 3 група може презентувати результат своїх досліджень побудувавши
графік відстані від часу.)
V. Закріплення
Фізичний практикум “Веселі букви”
Завдання: у таблиці з’єднати букви між собою так, щоб отримати
відповіді на запитання:
1.
Проникнення молекул однієї речовини в міжмолекулярні
проміжки іншої.
2. Агрегатний стан речовини, в якому дифузія проходить з найбільшою швидкістю.
3. Протікання дифузії в одному напрямку через напівпроникні мембрани.
4.
Результат викидів в атмосферу
і річки шкідливих відходів виробництва.
5. Хаотичний......... молекул приводить до дифузії речовин.
6. Фізична величина, яка
прискорює процес дифузії.
Перевірка роботи здійснюється шляхом взаємоперевірки.
VІ. Підсумки. Домашнє завдання.
Підвести
підсумок вивченого матеріалу, узагальнити висновки, зібрати картки
оцінювання. Дітям вдома продумати експеримент, який можна провести в класі,
і, який продемонструє дифузію в твердих тілах.
Картка
оцінювання
_____________________________
|
Секретар групи___________________
Немає коментарів:
Дописати коментар