понеділок, 11 травня 2015 р.

фізика 7 кл, "Дифузія"

Тема уроку:   Дифузія. Залежність швидкості руху атомів і  молекул від температури
Мета уроку:
·                     ознайомити учнів з фізичним поняттям “дифузія”, розширити та закріпити знання  про будову речовини ;
·                   розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу учнів, культуру мовлення та вміння спілкуватись між собою;

·                        виховувати  пізнавальну активність, почуття колективізму, повагу до однокласників та особисту відповідальність,  любов до  предмету.
Тип уроку :  урок  засвоєння нових знань.
Основні поняття : навчальний проект, дифузія
Обладнання :  посудини з водою, йод, секундомір, вимірювальна стрічка, акварельна фарба.
Структура уроку
 Етап уроку
Час
Форми і методи діяльності вчителя
Результат діяльності
І.Організаційний мо
ент
1 хв

Створення сприятливого мікроклімату
ІІ. Актуалізація опорних знань
3 хв
Фронтальна бесіда за вивченим матеріалом.
Повторення вивченого матеріалу
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
2 хв
Поетична хвилинка
Викликати інтерес до нового матеріалу
ІV. Вивчення нового матеріалу

5 хв

15 хв

10 хв
Пояснення вчителя. Організація групової роботи

Робота в групах

 Презентація роботи
Засвоєння навчального матеріалу.
Формування знань, умінь і навичок
V. Закріплення
5 хв
  Фізичний практикум “Розмаїття букв”
Застосування знань, умінь і навичок
VІ. Підсумки. Домашнє завдання.
3 хв


Конспект уроку:
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя. Діти, ми з вами продовжуємо вивчати тему "Початкові відомості про будову речовини". Сьогодні ми дослідимо цікаве явище. А головне, всі висновки ви спробуєте зробити самостійно, проводячи певні досліди і дослідження. І девізом нашого уроку будуть слова Канта: "Без сумніву,  всі наші знання починаються з досліду"
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування :
·        з чого складаються всі речовини;
·        закінчити речення: “Молекула –це …..”;
·        яка будова атома?
·        як взаємодіють атоми і молекули між собою?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Я хочу зачитати  вам уривок з вірша М.Тарновського " Рідний хліб":
А в місті ми ішли до хлібної крамниці
І зупинялись там на довший час,
Бо хліба запах - жита і пшениці —
Так чарував, прив 'язував так нас!
Поглянув я на личенько дружини -
По ньому рясно, мов сріблястий дріб,
Котились теплі, радісні краплини...
Вона сказала: "Пахне рідний хліб! "
Про яке фізичне явище йдеться у вірші?
(відповіді учнів…)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Правильно, це фізичне явище називається дифузія. Запишемо у зошити визначення цього явища:
Дифузія - це явище взаємного проникнення речовин      одна в одну,  що відбувається внаслідок хаотичного руху молекул.
Дифузія відбувається в газах, рідинах та твердих тілах. Це явище ми з вами дуже часто спостерігаємо у повсякденному житті. Наведіть , будь-ласка, приклади явища дифузії в побуті.
Діти , у кожного з вас є картка оцінювання певного кольору. Я прошу вас, об’єднатися в групи за кольорами ваших карток. На столах є завдання для кожної групи і у вас є 15 хвилин для того, щоб виконати завдання, зробити висновки та продумати презентацію вашого міні проекту.
Завдання для 1 групи:
перевірити як залежить швидкість проходження дифузії в рідині від температури.
Обладнання: склянка з гарячою водою, склянка з холодною водою, годинник, пер магнат калію.
Можливий шлях виконання завдання:
        одночасно у склянки з гарячою та холодною водою капнути по 3 краплі йоду;
        спостерігати за забарвленням води;
        помітки на склянках робити кожні 5 хвилин;
        зробити висновок;
        презентувати результат роботи.
Завдання 2 групи:
дослідити швидкість проходження дифузії у звичайній і газованій воді при однаковій температурі
обладнання:склянки з водою газованою і негазованою, секундомір, фарба акварельна.
Можливий шлях виконання завдання:
        у склянки з водою одночасно опустити невеликі шматочки фарби;
        спостерігати за водою у склянках;
        зробити висновки;
        продумати презентацію результатів дослідження.
Завдання 3 групи:
перевірити швидкість проходження дифузії в газах
обладнання: вимірювальна стрічка, парфуми, секундомір.
Можливий шлях вирішення завдання:
        вимірювальною стрічкою виміряти відстань 5 метрів;
        поставити мітки через кожен метр;
        біля кожної мітки стати по одному учню;
        останній учень розбризкує парфуми, починають відлік часу;
        кожен учень, який почує запах парфум подає сигнал учню, який фіксує час;
        таким чином буде чітко видно залежність швидкості поширення запаху парфумів від відстані;
        зробити висновок;
        продумати презентацію дослідження.
         
(Бажано, щоб презентації груп відрізнялися за формою проведення. Так, наприклад, 1 група може зробити малюнки склянок з водою і наглядно продемонструвати залежність швидкості проходження дифузії в рідині від температури. 2 група може змоделювати процес дифузії у газованій та негазованій воді. 3 група може презентувати результат своїх досліджень побудувавши графік відстані від часу.)
 V. Закріплення
Фізичний практикум “Веселі букви”
 Завдання: у таблиці з’єднати букви між собою так, щоб отримати відповіді на запитання:

1.           Проникнення молекул однієї речовини в міжмолекулярні проміжки іншої.
2.     Агрегатний стан речовини, в якому дифузія проходить з найбільшою швидкістю.
3.     Протікання дифузії в одному напрямку через напівпроникні мембрани.
4.           Результат викидів в атмосферу і річки шкідливих відходів виробництва.
5.      Хаотичний......... молекул приводить до дифузії речовин.
6.        Фізична величина, яка прискорює процес дифузії.

т
я
і
1
п
є
т
X
т
Д
г
3
а
б
Р
У
д
и
ф
У
ж
р
я
3
н
м
0
3
и
н
є
н
є
с
с
и
є
ж
я
н
т
0
г
я
є
У
т
а
є
3
я
3
д
Р
0
Р
м
а
г
є
р
а
ф
є
п
Перевірка роботи здійснюється шляхом взаємоперевірки.
VІ. Підсумки. Домашнє завдання.
Підвести підсумок вивченого матеріалу, узагальнити висновки, зібрати картки оцінювання. Дітям вдома продумати експеримент, який можна провести в класі, і, який продемонструє дифузію в твердих тілах.


Картка оцінювання
_____________________________

Домашня робота
Робота в групі
“Веселі букви”
Загальна сума балів





Секретар групи___________________

Немає коментарів:

Дописати коментар